הפרעות קשב וריכוז נחשבות לאחת המגפות הנפוצות ביותר בעידן המודרני.

למעשה כמעט אחד מכול שבעה אנשים יחווה תסמינים שקשורים מסורתית להפרעות קשב וריכוז.

בצד הפיזי מדעי: מדובר בהפרעהנוירו התפתחותית ביולוגית. היא נובעת מלקויות בהתפתחות התקינה של המוח או של מערכת העצבים המרכזית בשנים הראשונות של חיינו, ומאופיינת בגלי מוח איטיים.

בצד הטיפולי: הרפואה כיום ממליצה מאוד לשלב טיפולים תרופתיים עם טיפולים הוליסטים שיכולים לסייע להתמודד עם התסמינים השונים באופן מוצלח יותר.

הפרעות קשב שאינן מטופלות, לא תדעכנה עם הגיל, לכן טיפול בהפרעות קשב וריכוז יכול להתאים לכל שלב בחיים.
התסמינים המאפיינים הפרעות קשב וריכוז משתנים בין אדם לאדם ובאים לידי ביטוי בצורות רבות. אמנם הביטוי של התסמינים יכול להשתפר או להתעדן עם השנים, בשל היכולת שלנו כמבוגרים, לשלוט טוב יותר בתנאים החיצוניים ובשגרת יומינו, אך עדיין מבוגרים רבים שלא אובחנו בעבר משום שהתחום לא היה מפותח דיו, ממשיכים לסבול מתסמינים שונים שמפריעים לשגרת חייהם. חלקם הסתגלו או למדו להתמודד עם התסמינים ולתפקד יחד איתם. עם זאת, כמות האנרגיה הנדרשת מהם בהתמודדות עם מטלות פשוטות, אינה מבוטלת ביחס לאחרים.

הפרעות קשב באות לידי ביטוי בצורות שונות ויכולות להפריע בלימודים בעבודה, ביחסים הבין אישיים ובבריאות (עקב תחלואה נלווית בעיקר בתחומים התנהגותיים נפשיים). התסמינים המאפיינים הפרעות קשב וריכוז משתנים בין אדם לאדם ובאים לידי ביטוי בצורות רבות.

מחקרים הראו שגלי המוח של מי שאובחן כלוקה בהפרעות קשב, ממשיכים לפעול בצורה דומיננטית בטווח האיטי של גלי אלפא וגלי תטא, בדומה לגלי מוח של פעוטות עד גיל 6.  אחד המפתחות להתמודדות עם הפרעות קשב, היא היכולת שלנו לרתום את גלי המוח לפעילות מהירה יותר של גלי ביתא וגלי גמא באמצעים שונים כמו אימון גלי מוח בתדרים.

החבילה להפרעת קשב וריכוז כוללת שני מוצרים – סך הכול 8 רצועות שמע להאזנה:

1. טיפול בהפרעות קשב למבוגרים עם תדרים לאימון גלי מוח: (4 רצועות שמע להאזנה)

  • הרצועה הראשונה: משלבת תדרים איזוכרונים לקשב וריכוז עם רחש גלי ים עדין. (להאזנה בזמן שנדרש ריכוז – אין צורך באוזניות). הרצועה הזו נוצרה להאזנה בזמן הלימודים או בזמן שדרוש ריכוז. היא מעוצבת לשמור על ריכוז ופוקוס ובה בעת על רגיעה. פס הקול הוא רחש גלים רגוע שמתנגן ברקע יחד עם התדרים. התדרים ברצועה איזוכרוניים ונעים בין 10hz שהוא הטווח הגבוה של גלי אלפא במוח, ועד 20hz שהוא טווח גלי ביתא במוח. השילוב של מעבר בין תדרי גלי אלפא לגלי ביתא במוח יעזור לכם ליצר מצב מנטלי מפוקס ורגוע שאידאלי ללימודים. (אוזניות אינן נדרשות.)
  • הרצועה השנייה: משלבת את אותם תדרים איזוכרונים לקשב וריכוז עם רעש ורוד. (להאזנה בזמן שנדרש ריכוז – אין צורך באוזניות). מהו רעש ורוד? הרעש הוורוד דומה לרעש הלבן המוכר לנו מהטלויזיה. אך כאן יחס הצלילים שונה, ודווקא לתדרים הנמוכים יש יותר עוצמה מאשר לשאר התדרים. הוא נקרא רעש ורוד כי הוא מקביל באורך הגל לאורך הגל של הצבע וורוד בספקטרום הוויזואלי. בספקטרום השמיעתי הוא נשמע מעט עמום יותר מרעש לבן או חום. מחקרים שונים הוכיחו שרעש ורוד מחדד את הזיכרון ואת איכות השינה.

דוגמה להאזנה תדרים איזוכרוניים לפוקוס ריכוז וקוגניציה עם רקע רעש ורוד:
רצועת אימון גלי מוח לפוקוס עם רעש ורוד

  • הרצועה השלישית: משלבת תדרים איזוכרונים ובינוראלים בגלי ביתא לטיפול ב- ADD ו-ADHD עם קולות מים בטבע. (30 דק’ – להאזנה עד שעה ביום עם אוזניות) הרצועה הזו עוצבה במיוחד להגביר את קצב המוח בזמן שהאונה השמאלית הלוגית נשארת דומיננטית. מאחר וכול צד במוח שולט בצד הנגדי של הגוף, על מנת לעורר את חצי המוח השמאלי התדר מושמע ב’אוזן ימין ‘, וכדי לעורר את ההמיספרה הימנית התדר מושמע ב’אוזן שמאל’. היא מתחילה עם תדר גלי מוח אלפא 10hz בשתי האוזנים ואחרי מספר דקות הופכת לתדר ביתא 18hz באוזן ימין (אונה שמאלית) ו-ביתא 13hz באוזן שמאל (אונה ימנית).  טוב להגברת ריכוז וקשב, הורדת התגובה הרגשית האוטומטית וטיפול בהיפראקטיביות.

דוגמה להאזנה תדרים איזוכרונים ובינוראלים לטיפול ב- ADD ו-ADHD:
אימון גלי מוח איזוכרוני לקשב וריכוז

  • הרצועה הרביעית: משלבת תדרים בינוראלים ביתא עם מוזיקת פסנתר נעימה. (60 דק’ להאזנה עם אזניות עד פעם ביום). היא ארוכה משאר הרצועות ויש להאזין לה בין 20 דק’ לשעה פעם ביום. התדרים ברצועה מכוונים לגלי מוח ביתה שזה מצב הפעולה של מוח עירני וקשוב.

דוגמה להאזנה מהתדרים הבינוראלים לגלי מוח ביתא עם מוזיקה נעימה:
אימון גלי מוח בינוראלי לקשב וריכוז

כדי להפיק את המיטב מהתדר הבינוראלים, רצוי להאזין באוזניות או פשוט למקם את הרמקולים משני צידי הראש. הכי מומלץ להאזין לרצועות עם אוזניות גדולות שמכסות את כל האוזן, גם בגלל האיכות וגם כי זה חוסם לרוב רעשים מבחוץ.

שימו לב: אין להאזין לטונים בינוראלים עם אוזניות במקרים הבאים:
אם אתם סובלים מאפילפסיה או סוגי התקפים דומים, אם יש לכם הפרעה נפשית ידועה, אם אתן בהריון, אם יש לכם קוצב לב, אם יש לכם רגישות גבוהה לאור, אם אתם תחת השפעת תרופות או סמים, 30 דקות לפני שמפעילים ציוד כבד או רכב, 30 דקות לפני ביצוע פעולה שבה אתם יכולים לסכן עצמכם או אחרים. אם בחרתם להאזין לקלטת, אתם עושים זאת על אחריותכם.

כמו בכול עבודה אנרגטית – מומלץ לשתות הרבה מים לפני ואחרי ההאזנה, שכן המוח שורף הרבה אנרגיה וזקוק למים כדי להפעיל את המעגלים החשמליים. מים הם מוליך חשמלי בגוף וככול שתהיו פחות “מיובשים” כך תשפיעו לטובה על תוצאות הטיפול.

2. טיפול בהפרעות קשב למבוגרים עם מסרים סאבלימינלים: (4 רצועות שמע להאזנה)

למרות שהבסיס של הפרעת קשב הוא פיזיולוגי ולאו דווקא רגשי, התוצאה שלה היא הפרעות רגשיות והתנהגותיות הנובעות מתסכול, ערך עצמי נמוך, קושי חברתי, קושי בעבודה באקדמיה ועוד. הרפואה המודרנית כבר מודעת ליתרונות של טיפולים משלימים או הוליסטים בהפרעות קשב. מסיבה זו, רופאים רבים ממליצים לשלב את הטיפול התרופתי (אם קיים) בלווי של טיפול רגשי התנהגותי (טיפול אינטגרטיבי).
במדיטציה הסאבלימינלית להפרעות קשב וריכוז תמצאו הצהרות חיוביות הפועלות כ”אוטוסוגסטיות”, המיועדות לסייע לכם לשמור על פוקוס וריכוז, לחזק את המשאבים הפנימים, ולהגביר את השליטה העצמית ואת האמון בעצמכם.

דוגמה מתוך המסרים במדיטציה (לגברים ולנשים לחוד):

  • אני סומך על עצמי ועל קבלת ההחלטות שלי.
  • אני יודע לעמוד בזמנים.
  • אני אוהב להגיע בזמן לכל מקום.
  • אני יודע איך לשמור על פוקוס כשאני בוחר.
  • אני יכול להתרכז בדבר אחד לאורך זמן.
  • היכולת שלי להתרכז עולה מיום ליום.
  • אני מסוגל לשמור על ריכוז לזמן ארוך.
  • אני שולט בדחפים שלי.
  • אני תמיד חושב לפני שאני מדבר.
  • אני יודע איך לבחור את המילים שלי.
  • אני מבטא את הרעיונות שלי בקלות ובצורה מובנת.
  • יש לי המון סבלנות ואני נהנה לתת לדברים להסתדר בזמן הנכון.
  • אני אוהב להתחיל ולסיים פרויקטים.
  • הכול ברור ומובן לי. אני יודע מה עלי לעשות.
  • כשאני מבצע דברים עד הסוף, אני מרגיש מעולה.
  • אני יודע ואוהב להקשיב לאנשים.
  • יש לי מוטיבציה לממש את הפוטנציאל המלא שלי.

דוגמאות להאזנה:

דוגמה מהמדיטציה הגלויה להפרעות קשב לנשים:
הצהרות גלויות להפרעות קשב לנשים

דוגמה מהמדיטציה הגלויה להפרעות קשב לגברים:
הצהרות גלויות להפרעות קשב לגברים

איך להפיק את המיטב מהקלטות הסאבלימינליות להפרעות קשב וריכוז:

מסרים תת הכרתיים מיועדים לחזק את הכוונה שלכם, לשנות דפוסי חשיבה ישנים שאינם משרתים אתכם עוד, ולהטביע דפוסים חדשים שיעבדו למענכם. על מנת להפיק את המיטב מההקשבה, עליכם להאזין כמה שיותר משך היום והלילה משך תקופה של 30-90 יום, מכיוון שהם עובדים כמו שטיפת מוח חיובית.

1) קבעו את כוונתכם – לפני שאתם מתחילים לעבוד עם המסרים, חשוב מאוד שתקבעו את כוונתכם בצורה ברורה. כשאתם רוצים להצליח להתמודד עם הפרעות קשב, חשוב שתביעו כוונה ברורה ונחישות. אתם יכולים גם להציב מטרות נראות לעין לדוגמה: לקבוע להתחיל להשתמש בהתראות בטלפון ולהגיע לפגישות בזמן. או להתחיל להיות מודעים לתגובות שלנו ולקבוע אסטרגטגית מילוט (לשנות את התגובה האוטומטית), או לקבוע ולהתחייב לסיים פרוייקט עד מועד ידוע וכו וכו’.

2) תרגלו הקשבה פסיבית נגנו את הקלטות המיועדות לכך ברקע – כמה שיותר. כול היום והלילה, לפחות במהלך 30 הימים הראשונים, או במקרים שאין שינוי – משך 90 ימים. לאחר מכן תוכלו להקשיב מידי פעם כשתחושו בצורך. הניחו לקלטות להתנגן ברקע כשאתם בבית, עובדים, מבשלים מתאמנים או צופים בטלוויזיה. חזרתיות היא המפתח והמוח שלכם יקלוט את הסוגסטיות ויפנים אותן גם אם אינכם מודעים להן.

3) תרגלו הקשבה אקטיבית פעם ביום. שבו או שיכבו בנוחות, תרגיעו את הגוף ואת המחשבות ותאזינו לאחת מקלטות המסרים הסאבלימינלים בקשב או במדיטציה, לפחות פעם אחת ביום, משך 20 דקות.
בזמן הזה, תירגעו לגמרי ושחררו מחשבות, או לחלופין נסו לדמיין מה תהייה תחושתכם, כאשר תשיגו את המטרה שלשמה התחלתם להאזין: איך זה מרגיש להיות בשליטה על הזמן שלכם? איך אתם נוהגים ומדברים כאדם שקול ומחושב? איך הסביבה מגיבה אליכם? תנו לתחושת ההקלה להתפשט בתוככם ואז סובבו כפתור פנימי ותגבירו אותה – עוד ועוד עד כמה שאפשר.

4) האזינו לרצועת המסרים הגלויים פעם בשבוע, וכך תשלבו את עבודת המוח המודע עם תת המודע. יתכן שתוך כדי האזנה לקלטות הגלויות, תחושו התנגדות כלפי משפטים מסוימים, לכן מומלץ להאזין להן רק כשאתם מרגישים טוב עם עצמכם, בתחום בו התמקדתם. הסוגסטיות הגלויות יתנו לכם אינדיקציה, שתראה לכם כיצד המסרים הסמויים עובדים, כשעם הזמן תוכלו לחוש כיצד ההתנגדויות שלכם בהאזנה להצהרות הגלויות מתמוססות, וקל לכם יותר לקבל את ההצהרות – גם ברמה מודעת.

5) שימרו על מיקוד – גם אם יש לכם נושאים רבים שאתם מעוניינים לטפל בהם ואינכם יודעים איפה להתחיל, התחילו תמיד בנושא אחד, רצוי זה שחשוב לכם ביותר. הרעיון הוא להתמקד בכל תקופה בנושא ייחודי, כי הפוקוס שלנו חיוני ביצירת המציאות ובבניית תבניות החשיבה החדשות.

6) האזינו בזמן שינה – הרבה אנשים שמחים להירדם עם צלילי מוזיקה רגועים או צלילים מהטבע, ומשתמשים בקלטות המסרים הסאבלימינלים בזמן השינה. האזנה תוך שינה היא אפקטיבית במיוחד כי האינפורמציה עוברת ללא הפרעה לתת המודע, ואתם מרוויחים 8 שעות של עבודה עצמית.

7) היו ערניים לשינויים ותחגגו כל שינוי – השינויים שנוצרים בעזרת המסרים הסאבלימינלים הם מעודנים ובאים מבפנים, לכן יתכן שבתחילה אפילו לא תשימו לב שמשהו השתנה. פעמים רבות אנשים אחרים בסביבה שלכם, הם אלו שישקפו לכם שהשתנתם אז שימו לב במיוחד למחמאות ולפידבקים שאתם מקבלים מהסביבה וכשהבחנתם בשינוי, תדאגו לציין זאת, להתגאות בעצמכם ואף “לחגוג” כל שינוי – ובכך לעזור להטמיע אותו.

דוגמת מוזיקה בקלטת הראשונה – מוזיקה עם מוזיקה אינדיאנית קצבית:
הפרעות קשב וריכוז מוזיקה קצבית

דוגמת מוזיקה בקלטת השנייה עם תדר איזוכרוני “נוגד חרדות”:
הפרעות קשב וריכוז עם מוזיקה ותדר נוגד חרדות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן