הפרעות קשב וריכוז עם היפראקטיביות (ADHD) או ללא היפראקטיביות (ADD), יכולות להוות מקור לתסכול מתמשך אצל ילדים ומבוגרים, ואף לפגוע באופן משמעותי בכל תחומי החיים של מי שמתמודד עמן. מי שלא אובחן או טופל כראוי, עלול לסבול כל חייו באופן שיקשה עליו לשגשג ולממש את הפוטנציאל שלו – בלימודים בעבודה ובחיים עצמם. זה עצוב במיוחד מאחר ומחקרים רבים מראים שאחוז גבוה מקרב אלו הסובלים מהפרעות קשב, הם בעלי אינטליגנציה גבוהה מהממוצע.

מהי הפרעת קשב?

הפרעת קשב נחשבת להפרעה נוירולוגית התפתחותיות. היא גורמת לפיזור של הקשב או תשומת הלב, וגירוי יתר של אזורים מסוימים במוח, ונובעת מקושי במערכות הוויסות של המוח. תמונת MRI של מוח של אדם עם הפרעת קשב, תראה שינויים במבנה המוח ובצורת התפקוד שלו, למשל בקישורים בין אזורי מוח שונים ורשתות נוירונים.הפרעות קשב וריכוז בילדים

כיום כבר ידוע, שעד גיל 6 בערך, המוח האנושי פועל בתדרי גל איטיים כמו גלי תטא או גלי אלפא, המאפשרים לו להפוך לסוגסטיבי יותר, ולספוג ידע בקלות ובמהירות. המנגנון הזה נוצר במיוחד, על מנת שנוכל לקלוט ולהפנים את כל החוקים הערכים וההתניות החברתיות, שישמשו אותנו בהמשך חיינו כבוגרים צייתנים ויעילים בחברה.

החל מגיל 6 ואילך, המוח שלנו עובר בהדרגה לפעול משך היום בגלי ביתא ולעיתים גמא, שהם גלים מהירים יותר, המייצגים מצבי עירנות, פוקוס וחשיבה מאורגנת לאורך זמן. גלים שנדרשים לנו על מנת לתפקד בריכוז יעילות ותבונה, בלימודים, בעבודה ובהשגת מטרותינו בחיים.

מחקרים הראו, שגלי המוח של מי שאובחן כלוקה בהפרעות קשב, ממשיכים לפעול בטווח האיטי של גלי אלפא וגלי תטא, בצורה דומיננטית – גם הרבה אחרי גיל 6.

אין זה אומר שגלי ביתא אינם נוכחים במוח עם הפרעות קשב, אך הם אינם נוכחים לאורך זמן. כלומר הילד או המבוגר יכול לתפקד לפרקים בצורה מצויינת, ולפרקים להתקשות אפילו בביצוע מטלות שגרתיות. אחד המפתחות להתמודדות עם הפרעות קשב, היא היכולת שלנו לרתום את גלי המוח לפעילות מהירה יותר של גלי ביתא וגלי גמא באמצעים שונים כמו אימון גלי מוח בתדרים.

מה גורם להפרעת קשב?

הגורמים להפרעות קשב יכולים להיות רבים, אך ידוע שבכ-25% מהמקרים, היא עוברת בירושה. כמו כן ידוע שמתח ולחץ יכולים להחריף אותה, באמצעות פגיעה בפעולת הקליפה הקדם מצחית. יש טוענים כי הרגלי האם בזמן ההריון, פגיעת ראש בילדות או הפרעה בהפקה של הורמונים מסוימים – גם הם יתרמו להופעה של הפרעות קשב וריכוז.

בחינה היסטורית קצרה, מראה כי אבחון של הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים ובני נוער, הולך וגדל כיום משנה לשנה, עד כי ניתן להגדיר את התופעה הזו כאחת המגפות המשמעותיות ביותר בעידן המודרני.
וזה לא מפתיע. הסביבה המודרנית, מספקת לנו אין סוף “הפרעות” שיכולות לשבש את התדרים הטבעיים של גופנו. בני האדם הם יצורים חשמליים ובהתאם לכך – מגנטיים. אם יש לכם ספק, קרבו את היד לאנטנה ישנה של טלוויזיה ותראו איך התמונה משתפרת…החושים שלנו, קולטים מידע מהגוף או הסביבה וממירים אותו לקודים חשמליים כימים, על מנת שהמוח יוכל לעבד אותו.

כל חומר ביקום מורכב מאנרגיה חשמלית רוטטת וכך גם הגוף הפיזי שלנו. על פי חוקי הפיזיקה, סביב כול גוף שזורם בו חשמל, נוצרים שדות אלקטרומגנטים. השדות הללו רוטטים אף הם, והקצב או המהירות בו הם רוטטים נקרא תדר.

כיום – הסביבה שלנו עמוסה בתדרים שונים המשבשים את התדרים הטבעיים של גופינו.
החל באוכל המעובד, בכימיקלים במזון ובחומרי הטיפוח והניקוי, וכלה ב”ערפיח” אלקטרומגנטי הנוצר משימוש הולך וגובר באנטנות, מחשבים, טלפונים סלולריים ומכשירי חשמל ואלקטרוניקה שונים. בגלל שאנו יצורים חשמליים ומגנטיים, כל ההפרעות מהסביבה, משפיעות באופן מכריע על היכולת שלנו להתרכז ולהתפקס, וזה מחריף כשמדובר בילדים שגלי המוח שלהם, טרם התייצבו ומושפעים יותר מהסביבה. מאחר וריכוז ופוקוס הם הדרך בה אנו יוצרים את המציאות שלנו, הרי שיש משמעות קריטית לאבחון וטיפול מוקדם בתופעה, על מנת לשפר את חייו של הילד/נער, ולהבטיח לו את הכלים הטובים ביותר להתפתחותו.

אילו הפרעות קשב נפוצות?

ישנן כמה וכמה סוגים של הפרעות קשב וריכוז על הסקאלה, כאשר לרוב החלוקה הבסיסית היא בין: הפרעת קשב וריכוז טהורה (ADD) לבין הפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות (ADHD).

הפרעת קשב טהורה מתבטאת בקושי בריכוז וזיכרון, “התנתקויות” ודעת מוסחת. היא מופיעה לרוב סביב פעולות שדורשות רצף של ריכוז, סדר וארגון לאורך זמן, או פעולות מונוטוניות שגרתיות. הילד יתקשה להתפקס על דבר אחד וישתעמם מהר. הוא עלול להיות חולמני, לאבד דברים, לא לזכור מה אמרו לו, לא להקשיב או לא להבין את מה שאומרים לו.

הפרעת קשב עם היפראקטיביות, מתאפיינת בנוסף לכל אלו (או במקומם) גם באימפולסיביות, תנועתיות יתר, קושי להתאפק, קושי לציית לחוקים ולהבין סיטואציות חברתיות, עד התפרצויות זעם. הביטוי למצב הזה, הוא כאמור פעילות יתר של גלי מוח איטיים, בעיקר בעת שהילד נדרש להתרכז או ללמוד לאורך זמן.

טיפול וסיוע להפרעות קשב

למרות שמדובר בהפרעה שהבסיס שלה פיזיולוגי ולאו דווקא רגשי, התוצאה שלה היא הפרעות רגשיות והתנהגותיות הנובעות מתיסכול, ערך עצמי נמוך, קושי חברתי, קושי בלימודים ועוד. מסיבה זו, ממליצים לכל מי שסובל מהפרעות קשב, לשלב את הטיפול התרופתי (אם קיים) בלווי של טיפול רגשי התנהגותי ( טיפול אינטגרטיבי). טיפולים התנהגותיים הכוללים סוגי אימון מוחי, מקובלים כיום מאוד כשיטות תומכות ומחזקות עבור ילדים ומבוגרים הסובלים מהפרעות קשב. ההנחה היא שהפחתה של מתח ולחץ, וחיזוק המשאבים הפנימיים כגון הביטחון העצמי, תחושת הערך והדימוי העצמי, תחושת ההגנה והאמון ביכולות האישיות וכד’, יכולים לסייע מאוד בהפחתת התסמינים של הפרעות קשב וריכוז.

סדרת הקלטות לסיוע בהפרעות קשב לילדים כוללת מקבץ מסרים סאבלימינלים או תת הכרתיים, שמטרתם לחזק את הביטחון העצמי, הדימוי העצמי והאמון ביכולות האישיות. לתת לגיטימציה לתחושות קשות ותיסכול, לפרק מתחים ולחצים שונים ועוד. תוכלו להאזין להצהרות המוקלטות כאן (לבנים ולבנות בנפרד), ותוכלו גם לרכוש את החבילה של המסרים הסאבלימינלים עם 4 סוגים של פסקול, שנוצרו כדי לגוון את ההאזנה.

הצהרות לחיזוק משאבים לילדים עם הפרעת קשב:

הצהרות לחיזוק משאבים לילדות עם הפרעת קשב:

שימו לב: בזמן ההקשבה לקלטות המסרים הסאבלימינילם, לא תשמעו את המסרים עצמם אלא רק מוזיקה נעימה או קולות טבע שונים, אך המוח של ילדכם יקלוט את המסרים ברמה הלא מודעת ויפנים אותם. הפנמת המסרים תשנה את דרך החשיבה שלו ואת הדרך בה את חווה את המציאות, ותעזור לו לשחרר ולחוש הקלה.

לשנות את גלי המוח

בנוסף, תקבלו בונוס – קלטת של תדרים איזוכרונים לאימון גלי מוח לריכוז, משולבים עם רחש גלי ים מרגיע, ומיוחדים להאזנה בזמן הלימודים או ביצוע מטלות מורכבות.

הפרעות קשב וריכוז נחשבות הפרעה של “גל איטי”. למרות שהמוח שלנו מייצר תערובת של דפוסי גלים שונים משך היום ורבים מהם בבת אחת, פעילות גבוהה מידי של גלי מוח איטיים יכולה לגרום לאבדן ריכוז והסחות דעת, וזירוז של גלי המוח, יכול להקל על התסמינים. התכונה של המוח שיודע להתאים את עצמו בתהודה (רזוננס) לתדרים שהוא שומע מהסביבה החיצונית, יכולה לסייע לנו מאוד לזרז את אורכי הגל במוח באמצעות האזנה לתדרים שונים. בעזרת תוכנה מיוחדת, אנחנו מערבבים תדרי קול שיסייעו לגלי המוח לפעול בתדרים גבוהים יותר של ביתא וגמא, שהם הטווח האידאלי לריכוז ולמידה.

מתי ואיך להשתמש ברצועה לאימון גלי מוח?
בעוד שלמסרים הסאבלימינלים מומלץ להאזין כמה שיותר משך היום והלילה, לאימון גלי מוח, מומלץ להאזין בזמן ביצוע מטלות הדורשות ריכוז כמו לימודים, שיעורים, וכד’. ניתן לסגור את הרצועה בלולאה ולהאזין לה בזמן שנדרש ריכוז או פוקוס. מאחר ומטרת ההאזנה היא להאיץ את פעולת המוח השמאלי, תדאגו שילדכם ישתה הרבה מים לפני ובזמן ההאזנה לתדרים לאימון גלי מוח. ובעיקר לרצועה זו, שכן המוח שורף הרבה אנרגיה וזקוק למים כדי להפעיל את המעגלים החשמליים.

לא מומלץ להאזין לאימון גלי מוח: לפני פעולה שיכולה לסכן חיים, וכן למי שיש לו התקפי אפילפסיה, קוצב לב או אישה בהריון. זה חשוב משום שאין עדיין מחקרים עם טכנולוגיה זו, בתחומים אלו. אין להאזין ברצף יותר משעתיים ומומלץ שלא להאזין סמוך מדי לזמן השינה, כי יתכנו קשיים להירדם לאחר ההאזנה.

על התדרים ברצועה: התדרים הם טונים איזוכרונים להאזנה בזמן הלימודים או הכנת שיעורים, והם יעזרו לילד/ה לשמור על רמת ריכוז ופוקוס טובה ובה בעת לשמור על מצב רוח רגוע. התדרים נעים בין 10-20 הרץ, כש-10 הרץ הוא בטווח הנמוך של גלי אלפא, ומשם המוח מעלה את המהירות בהדרגה עד לטווח גלי ביתא שהם הגלים המיצגים עירנות ופוקוס. השילוב שבו עוברים אנו בהדרגה מגלי אלפא לביתא, יעזור לכם לייצר מצב פוקוס רגוע, האידאלי ללימודים. לא נדרשות אוזניות.

6 תגובות על “חיזוק המשאבים הפנימיים לילדים עם הפרעות קשב

  1. סיון אומר:

    שלום, השמעתי לבן שלי את המדיטציה למוטיבציה וכבר באותו היום ראיתי שינוי בילד! מאז הוא התחיל להיות פעיל, שמח ולומד עם יותר חשק!

  2. מירה יחזקאל אומר:

    היי רינת מה שלומך ?
    אני מודה ומברכת אותך על המדיטציות הנפלאות והטוב שאת מפיצה.

  3. אליה אומר:

    רינת,
    את מדהימה !!! זכות גדולה היתה לי להיתקל באתר שלך. תמיד זמינה לשאלותיי , את מחזקת אותי מאוד!
    תודה רבה על הכול מעומק ליבי.
    את לא מבינה איך השתנו חיי לטובה ועכשיו רכשתי את החבילה עבור בני הבכור ואני בטוחה שגם הוא יתעצם ויתחזק.
    שוב תודה רבה , שנה טובה ומבורכת. טליה
    באהבה והוקרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן