אימון גלי מוח בצלילים ותדרים להעצמה אישיתתדרים לאימון גלי מוח, הם טכנולוגיה תרפיוטית יעילה, העומדת כיום בחזית תחום ההתפתחות האישית בעולם.
היא מבוססת על כך שהמוח שלנו מייצר פעילות חשמלית 24 שעות ביום. את הפעילות הזו מודדים בקבוצות תדרים המכונים “גלי מוח”, כשכל תדר מייצג מצב תודעה שונה. מחקרים רבים הראו, שניתן להשפיע ואפילו לכוון את גלי המוח כרצוננו בעזרת האזנה לתדרים וצלילים מסוימים. התהליך הזה נקרא “אימון גלי מוח” או “רתימת גלי המוח” (Brainwave entrainment) ויכול להיות יעיל מאוד אם משתמשים בו בצורה נכונה.

מה הם סוגי התדרים בשימוש באימון גלי מוח?

הנה מדריך קצר לשיטות השונות הקיימות כיום בשוק לאימון גלי מוח או אימון מוחי בתדרים. מדובר בשיטות שונות שמחקרים הוכיחו, שיש להם השפעה על הגוף והנפש והן:

1) תדרים לאימון גלי מוח (Brainwave Entrainment):
אימון גלי מוח – Brainwave Entrainment או בקיצור BWE, היא טכנולוגיה שנמצאת בשימוש טיפולי כבר משנות השבעים, ומשלבת גירוי חיצוני כמו צלילים או הבזקי אור שמשפיעים על גלי המוח והקוהרנטיות של הלב. המשמעות המילולית של המונח היא “לעלות את גלי המוח לרכבת” ואפשר לתרגם זאת גם כ”רתימת גלי המוח”, “כוונון גלי המוח” או “סינכרון גלי המוח” – בעת שמציגים לו מידע מסוים באופן מלאכותי.
יש כמה שימושים בשיטות של אימון מוחי באמצעות צלילים, כשהרעיון שעומד מאחריהן הוא להביא את המוח להדהד או לרטוט בתדר מסויים. המוכרים ביותר הם:
• טונים בינוראלים- Binaural Beats
• טונים מונוראלים – Monaural Beats
• טונים איזוכרונים – Isochronic Tones

2) תדרים לריפוי
תדרי הריפוי הם תדרים שהוכחו כיעילים בטיפול במגוון בעיות בתחום הפיזי והנפשי. מדובר באחד מהתחומים הנחקרים ביותר ברפואה המשולבת (גוף-נפש), כשכיום רוב המחקרים מתרכזים תחת הפרקטיקה של “רפואת תדרים“. תדרי ריפוי שונים פועלים על הגוף ועל המוח ויכולים לעורר תגובות פיזיות וכימיות כמו חידוש תאים או עצבים, חיזוק המערכת החיסונית, והפעלת מרכזי הגוף השונים כמו הכבד, הכליות או מרכזי הצ’אקרות (שבעת מרכזי האנרגיה בגוף). בנוסף, תדרים אלו יכולים לעודד ייצור של חומרים כימים בגוף כמו אנדורפינים או הורמון גדילה, ואף להשפיע על מצבים כימים שונים במוח כמו דיכאון או התמכרות.

3) תדרים של תופעות טבע
סוג נוסף של תדרים הנחשבים כבעלי השפעה על הגוף והמוח הם “תדרי תופעות טבע”. אין זה מפתיע בהתחשב בעובדה כי משחר האנושות, בני האדם סבורים כי למערך הכוכבים בשמים יש השפעה על כדור הארץ ועל גוף ונפש האדם. התדרים באימון זה כוללים תופעות טבעיות שיש להן סאונד או תדר מסוים בטבע , דוגמת “התהודה של שומאן” שהוא הצליל שמופק על ידי כדור הארץ, ותדרים נוספים המחושבים בהסתמך על הסיבוב והמסלול של כוכבים שונים, שעל פי הטענה, משפיעים על בני האדם בדרכים רבות (פיזית, מנטלית ורגשית).

4) סולם הסולפיג’יו האבוד
סוג נוסף של תדרים לאימון בהאזנה הוא הסולם הסולפג’י- סולם מוזיקאלי עתיק שאבד (או הוסתר) לפני כמה מאות והתגלה מחדש רק במאה ה- 20. הסולם כולל 9 טונים סך הכול, שלטענת מומחים, מייצגים ברמה מתמטית וגאומטרית את מארג החיים והבריאה ומקושרים לגאומטריה מקודשת. הטונים הללו מבטאים רצף מתמאטי ספציפי וחוזרים על עצמם בכול הרבדים בטבע: במבנה המים והחלל, בתהליכי צמיחה של אורגניזם ועיבוד אור השמש, בחיתוך הזהב, בסולם פיבונאצ’י, בתדרי אור וצליל ובתופעות ביולוגיות ופזיולוגיות. קראו עוד על תדרי הסולפג’יו.

5) קערות קריסטל
קערות קריסטל, או ‘קערות טיבטיות’ על שם מקורן, הן מדיום עתיק יומין של ריפוי בסאונד, הנמצא בשימוש כבר אלפי שנים בתרבויות המזרח ומוצאו מהרי ההימלאיה. המנעד העשיר המופק על ידי הקערות, משפיע על המוח ומשנה את התדר של המאזין ושל השדה המגנטי הסובב אותו. הצליל של הקערות משמש כממריץ ומרפא לאברי הגוף השונים, ואף ידוע כמיצר מצבי תודעה ומשפיע על תאי הגוף הפיזי. הצלילים המופקים על ידי הקערות, נשמעים לא רק על ידי האוזן אלא גם באמצעות חיישנים של שמיעה המפוזרים בגוף, ואנו יכולים ממש “לחוש” את הצליל שלהם רוטט בתוך גופנו. הקערות הטיבטיות (Tibetan singing bowls), עשויות מקריסטל קוורץ או מברונזה המיועדת לפעמונים, מה שהופך אותן לתיבות תהודה מושלמות המיועדות להפיק צליל מתמשך. יש שיטות שונות להאזנה לקערות קריסטל, אחת מהן היא במסגרת טיפול בתוך מים המשמשים מוליך אידאלי לתדרי סאונד. הצלילים המופקים מקערות הקריסטל כוללים מגוון רחב של תדרים המיועדים כמו שאר הטכניקות ליצור מצבי תודעה שונים ולהשפיע על הגוף הפיזי.

6) רעשים בצבעים: “רעש לבן”, “רעש ורוד”, “רעש חום” ועוד
מתוך הבלוג של פרופסור אורן קפלן: “רעש לבן הוא צליל רקע קבוע שעובר במערכת הקשב הביטואציה (הסתגלות) ולכן אחרי כמה שניות נעלם מהתודעה. כאשר ישנם רעשים חיצוניים הם אמנם נשמעים מבחינה טכנית, אבל מערכת הקשב כאילו “נתקעת” על הרעש הלבן ומתמקדת בו. אחרי שמתרגלים לשיטה אפשר לשבת שעות ברעש די גדול ולעבוד בשקט. הפתרון יעיל כמובן לא רק לעבודה בסביבה רועשת אלא גם לצורך הירדמות, מדיטציה, וכל פונקציה אחרת שרעשים חיצוניים מפריעים לה.” בנוסף קיימים עוד “רעשים ממסכים” כמו “רעש ורוד”, “רעש חום” ועוד.

תדרים לאימון גלי מוח:

מה הם טונים בינוראלים? (דו אוזניים)

טונים בינוראלים נוצרים מכך שאנו מציגים תדר שונה למוח בכול אחת מהאוזניים. הטונים “מתערבבים” בתוך הראש כך שאם נציג תדר של 100הרץ לאוזן אחת ותדר 110 הרץ לאוזן השניה- המוח יצור לבד את התדר של הפער בין הטונים כלומר 10 הרץ , או תדר גלי מוח אלפא. מסיבה זו, טונים בינוראלים יעילים רק בהאזנה באוזניות.
שימו לב שלא כול אחד יכול להאזין לטונים בינוראלים עם אוזניות והם אינם מומלצים להאזנה במקרים אלו:
1) אם אתם סובלים מאפילפסיה או סוגי התקפים דומים
2) אם יש לכם הפרעה נפשית ידועה
3) אם אתן בהריון
4) אם יש לכם קוצב לב או הפרעות קצב
5) אם יש לכם רגישות גבוהה לאור
6) אם אתם תחת השפעת תרופות או סמים
7) 30 דקות לפני שמפעילים ציוד כבד או רכב
8) 30 דקות לפני ביצוע פעולה שבה אתם יכולים לסכן עצמכם או אחרים
9) מתחת לגיל 17

לקריאה נוספת על תדרים לאימון גלי מוח

מה הם טונים איזוכרונים?

טונים איזוכרונים הם צלילים בתדר מסוים שחוזרים על עצמם במרווחים קבועים אך במקצבים שונים. מטרתם להביא את המוח לפעול בתדרי גל  מסוימים המסייעים ביצירת מצבי תודעה רצויים, יצור של כימיקלים בגוף ועוד ועוד. הטונים משולבים עם סוגי מוזיקה שונים כדי שההאזנה תהיה נעימה, מרגיעה ואפקטיבית יותר. אין צורך להאזין לטונים איזוכרונים עם אוזניות, למרות שהאזנה בצורה זו, תמנע רעשים מהסביבה ולכן היא מומלצת.

מה הם רעשים בצבעים?

רעש לבן, רעש חום או רעש ורוד – אינם שייכים לתחום התדרים הבינוראלים או האיזוכרונים שמעבירים את המוח לאלפא/תטא וכד’, ואפשר להאזין להם, עם או בלי אוזניות ללא הגבלה.

מהו רעש לבן

רעש לבן מורכב מכל התדרים הנשמעים לאוזן האנושית והוא נשמע כמו צליל קבוע, הדומה לרעש המופק מהטלוויזיה כאשר המסך מקולקל או מרצד. הרעש הזה עובר את מערכת הקשב שלנו, ולאחר זמן מה נעלם מהאוזן ואנו מפסיקים לשמוע אותו. הוא ממסך את כול רעשי הסביבה, כך שלאחר שנתרגל אליו, נוכל לשבת בשקט ולהתרכז בעבודה או בלימודים בלי הפרעות. היתרון של רעש זה (ושל כל הרעשים בצבעים) זה שהוא שהוא ממסך את כל רעשי הסביבה ונותן לך שקט. למרות שבתחילה תשמע אותו היטב, אחרי כמה זמן כשהאוזן תתרגל, פשוט תפסיק לשמוע אותו ותיכנס למקום של ריכוז עמוק או לחלופין – שינה עמוקה. הוא מיועד לעבודה בסביבה רועשת, למדיטציה וגם לזמן שינה – למי שמתקשה להירדם, או כל לבצע כל פעולה שרעש חיצוני מפריע לה.

רעש חום

בניגוד ל”רעש לבן” שמורכב מכל התדרים שיש והצפיפות שלו אחידה לכל אורך פס הקול – ברעש החום לתדרים הנמוכים יש יותר עוצמה מלגבוהים.
לאוזן האנושית – רעש חום נשמע דומה ל”רעש לבן” – (מזכיר את הרעש של הטלוויזיה כשהיא יוצאת מכוונון), אבל הוא עדין ורך יותר, והוא גם עצמתי יותר בתדרים נמוכים שמשרים רגיעה. ישנם שטוענים שרעש חום מסייע לטינטון, אך המחקר בתחום זה עדיין בחיתוליו. אפשר להאזין לו בשתי צורות: או בלולאה כשאתה ישן בלילה, או לחלופין כשאתה עובד, קורא, לומד או פשוט זקוק לפוקוס וריכוז.

רעש ורוד

הרעש הורוד גם הוא דומה לרעש הלבן המוכר, אך  כאן יחס הצלילים שונה, ודווקא לתדרים הגבוהים יש יותר עוצמה מאשר לשאר התדרים. הוא נקרא רעש ורוד כי הוא מקביל באורך הגל לאורך הגל של הצבע וורוד בספקטרום הוויזואלי. בספקטרום השמיעתי הוא נשמע מעט עמום יותר מרעש לבן או חום. מחקרים שונים הוכיחו שרעש ורוד מחדד את הזיכרון ואת איכות השינה.

איך כדאי להאזין לתדרים לאימון גלי מוח?

המטרה של אימון גלי המוח, היא להביא את המוח שלנו לפעול בתדרים מסוימים שבהם הגוף נרגע, המערכות הפיזיולוגיות פועלות בצורה אופטימלית, האונות במוח מסונכרנות ומתקבל מצב תודעה רצוי.

למרות שישנם סוגי תדרים שיכולים להתנגן ברקע כול היום (כמו תדרי קערות הקריסטל), ישנן תדרים שלא מומלץ להאזין להם מעל שעה ברצף. ההמלצה הכללית היא להאזין לתדרים לפחות פעם ביום – או עד שעה יחד.  בזמן ההאזנה, מומלץ להיכנס לרגיעה או למצב מדיטטיבי כדי לשלב את המוח המודע בתהליך. לחלופין, ניתן גם להאזין לפני השינה או אחרי ההתעוררות בבוקר.

אם אתם מאזינים לקלטות עם גלי בתא כמו הקלטת לפוקוס: שימו את הקלטות ברקע כאשר אתם עובדים או לומדים, כ-30 דקות פעמיים ביום (עם הפסקה של שעה בין כול האזנה). אחרי שתאזינו מידי יום משך עד שבועיים, המוח שלכם כבר ידע לקשר בין הסיטואציה הדורשת ריכוז לבין גלי המוח המתאימים לריכוז, ותוכלו לעשות הפסקה, ולחזור להאזין מידי פעם על פי הצורך.

אם אתם מאזינים למסרים סאבלימינלים עם תדרים לאימון גלי מוח: האזינו להם במצב של מדיטציה, לפחות 20 דקות ביום, ואם ניתן עד שעה. ביתרת הזמן, האזינו לקלטות ללא התדרים כדי ליצור מצב שבו אתם מאזינים למסרים כמה שיותר, ומפיקים מהם את המיטב.

כמו בכול עבודה אנרגטית – מומלץ לשתות הרבה מים לפני ואחרי ההאזנה. מים הם מוליך חשמלי בגוף וככול שתהיו פחות “מיובשים” כך תשפיעו לטובה על תוצאות הטיפול.

מתי להאזין לתדרים לאימון גלי מוח?

הכי מומלץ לקבוע שעה קבועה ביום לצורך האזנה ומדיטציה, כדי להרגיל את המוח להיכנס מהר למצב קליטה. הזמן הטוב ביותר הוא לרוב בבוקר כאשר רק התעוררתם או בלילה לפני השינה, אך ניתן גם להאזין בכל זמן אחר שתבחרו.

מה לעשות בזמן ההאזנה?

ההמלצה היא לפנות את הזמן ולקבוע לעצמכם “זמן אני” לצורך ההאזנה. בזמן הזה, נסו לשחרר מחשבות ולהשאר ברגע, כשאתם חשים את הויברציות של התדר רוטטות בגופכם.

גלי דלתא לשכב בנוחות ולהאזין עד הירדמות.
גלי תטא להאזין בשכיבה או בישיבה או תוך מדיטציה.
גלי אלפא להאזין במצב שכיבה או ישיבה, בצורה רגועה אך מודעת.
גלי בתא להאזין בזמן ערות ופעילות. נגנו את הקלטות ברקע כאשר אתם עובדים או לומדים, כ-30 דקות פעמיים ביום (עם הפסקה של שעה בין כול האזנה). אחרי שתאזינו מידי יום משך עד שבועיים, המוח שלכם כבר ידע לקשר בין הסיטואציה הדורשת ריכוז לבין גלי המוח המתאימים לריכוז, ותוכלו לעשות הפסקה, ולחזור להאזין מידי פעם על פי הצורך.

בכול אחת מהרצועות יש הסבר כיצד מומלץ להשתמש בה, אך יחד עם זאת זכרו: התודעה, הכוונה והפוקוס שלכם הם אלו שיוצרים את השינוי שאתם מבקשים, וההאזנה היא רק כלי שיביא את המוח שלכם למצב האידאלי כדי לעשות כן. כדי ליצור את השינוי עליכם להירגע, לדמיין, להרגיש ולהאמין. קחו זאת בחשבון לפני שאתם מתחילים להאזין, והתאימו את הרצועה לכוונה שלכם.
* לפני ואחרי ההאזנה לאימון גלי מוח, מומלץ מאוד לשתות כוס מים. העבודה האנרגטית צורכת משאבים מהגוף ומיבשת אותו, ומלבד זאת, המים מפעילים טוב יותר את המעגלים החשמליים במוח.

כמה זמן להאזין לתדרים?

המטרה של אימון גלי מוח, היא ללמד את המוח שלכם להיכנס למצב גלים רצוי בקלות ובמהירות. זה יקרה לרוב אחרי שבוע עד שבועיים של האזנה, והמוח כבר ידע איך להגיע למצב הזה לבד. אם האזנתם משך שבועיים, תוכלו לעשות הפסקה של שבוע, ואז לחזור להאזין עוד שבוע כשנדרש חיזוק לתחום עליו אתם עובדים, או מתי שאתם חשים צורך.

באיזה ווליום להאזין לתדרים?

מומלץ להאזין לקלטות בווליום סטנדרטי בו אתם חשים בנוח כמו הווליום בו אתם מאזינים למוזיקה רגועה. אם אתם חשים אי נוחות בהאזנה- פשוט הורידו מעט את הווליום.

כמה זמן עד שאחווה תוצאות?

כול אחד מאיתנו הוא שונה, ובעוד שיש אנשים שיחושו שינוי מהאזנה ראשונה, עבור אחרים ידרש שבוע עד שבועיים כדי לחוות תוצאות. החדשות הטובות הן שתחוו התקדמות בכול פעם שאתם מאזינים. השינוי יהיה הדרגתי – כמו השינוי הפזיולוגי שאנו חווים כשאנו הולכים לחדר כושר. אם נתמיד בפעילות,  הגוף שלנו יהיה מוכרח להשתנות, ולא יעבור זמן רב עד שהשינוי יורגש בפועל.
טיפ קטן: עבור אנשים שאינם מורגלים בטכנולוגית התדרים, יתכן שהמוח יהיה פעיל יותר בפעמים הראשונות בהן תאזינו. זה קורה כי המוח לא מורגל ומנסה לנתח את הצלילים או ממתין ש”משהו יקרה”. ההמלצה היא פשוט לשחרר את המחשבות ולאפשר לצלילים למלא את אותכם עד שתגלשו למצב רגוע ונינוח. התהליך צריך להיות חסר מאמץ ומהנה.

האם יש להאזנה לתדרים תופעות לוואי?

אנשים שמאזינים לטכנולוגיות לאימון גלי מוח, לרוב מדווחים שהם חולמים יותר וזוכרים את החלומות. במקרים קיצוניים יתכנו אחרי ההאזנה רגשות לא נוחים או מעט כאב ראש שנובעים משיחרור של תבניות רגש שליליות שבאות מתת המודע. ההמלצה היא לעשות הפסקה, ואז לחזור להאזין מידי פעם עד שהתחושות יחלפו. זיכרו שכול צורות המדיטציה מובילות לריפוי, והריפוי הזה מתרחש לעיתים ברמה הרגשית. קחו בחשבון שהסיכוי שזה יקרה לכם הוא נמוך וברוב המקרים תחוו תוצאות נפלאות כמו שיפור בבריאות, שיפור ביציבות רגשית ונפשית, ושיפור ברמות המתח והבהירות.

לכול המדיטציות עם תדרים לאימון גלי מוח: לחצו כאן

חשוב לקרוא לפני השימוש

הקלטות הבאות מיועדות לשפר תחומים שונים בחייכם, ואנו מקווים כי הן תסייענה לכם לעשות כן. 
אם אתם נתונים תחת השגחה רפואית או מקצועית או נוטלים תרופות, אנו ממליצים כי תתייעצו עם הרופא המטפל שלכם לפני שתתחילו להאזין. כמו בכול שינוי שאתם עושים באורך החיים, תמיד מומלץ להתייעץ עם הרופא או המטפל שלכם, וכך גם לפני שאתם מתחילים לתרגל מדיטציה, מסרים סאבלימינלים, אימון גלי מוח, או כול שיטת טיפול אנרגטית שיש לה השפעה על התודעה.  (אם אתם נוטלים תרופות, או סובלים ממחלה נירולוגית או הפרעה תפקודית – אל תתחילו מבלי שעשיתם זאת!). דיסקים אלו נוצרו בלב פתוח ורצון להביא מזור לכמה שיותר אנשים. הכלים של הדמיון המודרך, מסרים תת הכרתיים ומוזיקה לאימון גלי מוח, הם כלים עוצמתיים מאוד ולכן, באחוז קטן מהמקרים, עם תחילת ההאזנה יעלו לפני השטח נושאים רגשיים המבקשים שחרור. ההמלצה במקרה זה היא לעשות הפסקה בהאזנה, ולחזור להאזין לאחר שהנושאים טופלו והרגשתכם השתפרה. חשוב גם לציין, כי על אף שההאזנה היא תרפויטית, אינה מהווה תחליף לטיפול רפואי ויש להישמע להוראות הרופא בלי קשר לעבודה הפנימית שאתם עושים עם עצמכם.

אין לראות בדברים הכתובים או נאמרים באתר, המלצה להפסקת כל טיפול רפואי או כתחליף לו.
סימוכין: theatlantic.comberkeleywellnessfrontiersin.org

השתמשתם בתדרים לאימון גלי מוח וחוויתם שינוי בחיים? ספרו לנו על כך ואולי תזכו במוצר מתנה לבחירתכם!